Módszerspecifikus pszichoterapeuta képzés

Módszerspecifikus pszichoterapeuta képzés

 

A pszichoterapeuta szakképzés átalakításából adódó bizonytalanságai miatt Egyesületünk a 2018 januárjában tervezett pszichoterapeuta szintű szemináriumi képzés elindítását bizonytalan időre elhalasztja.
Tesszük ezt annak a reményében, hogy a módszerspecifikus egyesületeknek a pszichoterapeuta szakképzésben való szerepét mielőbb sikerül megnyugtatóan rendezni. 

 

A tervezett szeminárium vázlatos tanmenete a következő:

Pszichoterapeuta képzési tematika

Célja: aktív-analitikus szemlélettel dolgozó pszichoterapeuták képzése.

Formája: Szeminárium 5 félév ( ebből 2 félév workshop formában tartott).

Ideje: 90 óra 5x1 félév (1 félév: 6 alk, 1 alk: 3 óra – 45'.) 1 félév: 18 óra

1. Propedeutika

Az aktívanalízis elhelyezése a dinamikus pszichoterápiák palettáján.

1.1. Releváns elméleti előzmények

1.1.1. Mitől analitikus egy terápia? Alapfogalmak (tudattalan, elfojtás, áttétel, stb.)

1.1.2. Freud korai és késői munkássága

      1. A Budapesti Iskola – Ferenczi aktív módszere
      2. A rövid dinamikus terápiák kialakulása
      3. A kiválók: Adler, Jung, és a marginalizálódók: Rank, Reich és W. Stekel (életrajz), az AKAPE története (Feldmann, Gartner, Farkasházi, Szinetár, C. Molnár)
      4. Freud – Stekel tanításai: különbségek és azonosságok

Eredmény: a tanítványban differenciálódjon az aktív-analitikus szemlélet azon a szinten, hogy mi nem az! Segítse az aktív-analitikus identitás kialakításában (gyökerek és csoporthoz tartozás).

    1. Releváns kortárs irányzatok
      1. Daniel Stern munkássága
      2. Tárgykapcsolati irányzatok (Klein, Mahler, O. Kernberg)
      3. Selfpszichológia: Kohut és ami utána jön
      4. Személyközpontú irányzatok (Sullivan, Horney, Rogers)
      5. Interszubjektív irányzat
      6. Dinamikus mozgásterápiák

Eredmény: az aktív-analitikus koncepció megalapozása. Eklekticizmus és integrativitás különbségei.

2. Aktív-analitikus elmélet

    1. Az aktív-analízis elméleti specifikumai
      1. Alapfogalmak: emberkép, libidóteória, parapáthia, konfliktus specifikumai, perisztázis, énrészesség, cselekvő én, szándékkettősség, elakadás, sikertelen elfojtás, finalitás
      2. Libidó teória – mennyiben releváns ez a 21-ik században? (kötődés, mentalizáció)
      3. A morális konfliktus aktív-analitikus értelmezése
      4. A kötődéselméletek (Bowlby, Ainsworth, Fónagy) aktív-analitikus szempontból
      5. A mentalizáció és ennek terápiás konzekvenciái – az intuíció szerepe
      6. Non-verbális elemek, testtudati munka a verbális terápiákban

Eredmény: Biztos fogalmi ismeretek és más iskolákhoz való kapcsolódások felismerése.

3. Aktív-analitikus gyakorlat

Technikai elemek elsajátítása és begyakorlása, workshop formában – 2 félév

    1. Első félév: a terápia technikai elemei
      1. Az aktivitás fogalma.

Elméleti alapok: kommunikáció - és tanuláselméletek. Gyakorlat: a terapeuta pszichoedukatív és modell szerepe.

      1. Az első interjú (Argerlander)
      2. Az álommal való munka Stekel szerint
      3. A narratíva aktív-analitikus szemlélete
      4. Az elakadás, a konfliktus megkeresése és fókuszban tartása – terápiás szerződés
      5. A szándékkettősségtől a szándékazonosságig; az énrészesség kialakítása
    1. Második félév: A terápiás hatótényezők előmozdítása
      1. Áttétel – viszontáttétel aktív-analitikus értelmezése: a terápiás kapcsolat vezetése
      2. „Kicsi, de nem elhanyagolható lépések” vs. katarzis a terápiás ülésen
      3. A gender szerepe a terápiás kapcsolatban és az életvezetésben
      4. A konfliktuskezelés alapja: a rálátási képesség kimunkálása
      5. A realitás fókuszban tartása – a külső és a belső, követés és kontroll egyensúlya
      6. Az ábrándtól a konkrét célig: az elakadások felismerése és meghaladása

Eredmény: A pszichoterapeuta képes aktív-analitikus szemlélettel dolgozni.